Pedagogerna tipsar

Det finns pedaoger som vågar bryta mönster, normer och som vågar applicera ett entreprenöriellt lärande på förskolan. Här är ett axplock av deras idéer på hur du kan göra om du också vill träna barnens entreprenöriella kompetenser. 

Har du någon/några idéer så maila gärna dem till oss. Vem vet, du kanske blir nästa månadens tips.

Ta kontakt med kommunen, företag eller andra organisationer och fråga om de har några problem som de skulle vilja ha lösta. Ta sedan dessa problem och sätt dem i händerna på barnen. Stimulera dem till att komma på en mängd olika lösningar. Exempelvis så fick en förskola i Ockelbo en förfrågan om att spåna fram nya idéer på hur Ockelbo tågstation skulle kunna se ut vid en eventuell ombyggnation. Det kom en mängd olika idéer från barnen. Bland annat att det skulle finnas ett minitåg inne på stationen där de som var rädda för att åka stora tåg skulle kunna åka det lilla först och genom det träna bort sin tågrädsla. Ett barn ville ha olika stora stenar utanför stationen. Stenarna skulle fungera som tyngdlyftningsstenar som man skulle kunna lyfta och på det viset träna medan man väntar på att tåget ska komma in. Denna kontakt med företag, kommuner med flera ger barnen en inblick i samhället och vad som finns utanför förskolan.

Önskeutflykter – Stimulera och motivera barnen till att drömma och visualisera en egen önskeutflykt. Planera och förbered sedan utflykten tillsammans med dem.

Involvera barnen i samlingarnas upplägg och syfte. Om samlingarna alltid är strukturerade efter dig som pedagog och dina tankar så testa att vid nästa samling att frångå denna struktur. Diskutera istället tillsammans med barnen varför ni har samlingar och vad de tycker att samlingarna ska vara till för. De kanske har andra idéer som på ett annat sätt stimulerar dem till att träna de entreprenöriella kompetenserna. 

Reflektion efter varje dag – som en morgonsamling fast på eftermiddagen för att diskutera hur dagen har varit.

Är er dator placerad i ett mörkt ensamt rum? Placera den i hallen så att ni istället använda den som ett showroom för föräldrar och andra anhöriga när de kommer för att hämta sina barn. Här kan du som pedagog enkelt föra in de bilder som är tagna just den dagen eller vid ett speciellt tillfälle och sätta igång ett bildspel. Du behöver alltså inte sitta och skriva ut bilderna, klistra upp dem på papper och skriva en förklarande text till vad som hänt under dagen eller aktiviteten. Låt istället barnen berätta om sin dag för sina föräldrar när de kommer för att hämta dem genom att peka och prata om de bilder som rullar fram på skärmen medan de klär på sig för att gå hem.